Majoritatea covârșitoare a tinerilor români își doresc să învețe o limbă străină. Un sondaj efectuat de Eurostat în 2018 ne plasa pe locul doi în Europa la acest capitol cu aproape 9 din 10 tineri români răspunzând că-și doresc învățarea unei limbi străine.
Dorința de a învăța o limbă străină nu se limitează la copii și tineri. Astfel, doi din trei angajați români și-ar dori să învețe o limbă străină sau să-și îmbunătățească nivelul acesteia pentru a se dezvolta profesional, potrivit unui studiu publicat în 2017.
Dar care sunt limbile străine pe care își doresc cel mai mult să le învețe românii? Și este învățarea acestora accesibilă în sistemul public de învățământ?
Clubul Copiilor a făcut o analiză a datelor pe care le oferă Google, cel mai popular motor de căutare din România, pentru a determina cele mai căutate limbi străine în România. Mai precis am analizat volumul de căutări în Google pentru cuvinte cheie ca “învață engleză, învață franceză, cursuri engleză, etc.” din ultimele 12 luni (aprilie 2022 – martie 2023). Apoi am clasificat limbile străine în funcție de suma totală de căutări pentru fiecare limbă în parte.
Engleza este de departe cea mai căutată limbă străină în România, cu de 4 ori mai multe căutări decât germana, care se clasează pe locul doi și de 8 ori mai multe căutări decât limba franceză.
Faptul că România este un important membru al Francofoniei nu se vede în interesul pe care-l arată românii pentru învățarea limbii franceze, aceasta fiind doar a 5-a opțiune în țara noastră.
Limba germană se situează pe locul doi în preferințele românilor. Germania este principalul partener economic al României, iar cunoașterea limbii germane reprezintă un real avantaj în găsirea unui loc de muncă bine remunerat. De asemenea, mulți români au emigrat și continuă să emigreze în țările vorbitoare de limba germană și acest lucru se reflectă în numărul de căutări pentru cursuri de limbă germană.
Limba spaniolă conduce în topul preferințelor limbilor latine, urmată de limba italiană și cea franceză. Iar la o distanță semnificativă, pe locul 11, este limba portugheză. Comunitățile mari de români din Spania și Italia, precum și numărul mare de firme din aceste țări care sunt prezente pe piața din România susțin un interes crescut pentru aceste două limbi .
Mirajul Japoniei continuă în România, limba japoneză fiind una dintre cele mai căutate limbi străine . Din păcate, în afara câtorva mari orașe, învățarea limbii japoneze într-un cadru fizic este practic imposibilă în restul țării, dar mediul online oferă multiple oportunități care nu existau acum 5 sau 10 ani.
Limba rusă conduce detașat topul limbilor slave și continuă să se situeze în primele 10 preferințe ale românilor, chiar dacă se află la o distanță uriașă de top 3 (sunt de 23 de ori mai multe căutări pentru învățarea limbii engleze decât a limbii ruse). Datele oferite de Google arată că interesul pentru învățarea limbii ruse a scăzut semnificativ după începerea războiului din Ucraina.
Limba chineză și dialectele sale mandarina, cantoneza, etc. se află pe locul nouă în preferințele românilor. Chiar dacă China este a doua economie globală și cu o influență tot mai mare pe plan mondial, interesul românilor pentru învățarea limbii este încă scăzut și trendul căutărilor pe ultimii patru ani nu arată o schimbare majoră.
Limbile nordice prezintă o atracție tot mai mare pentru români datorită oportunităților pe care le oferă cunoașterea acestora. Limba norvegiană este cea mai căutată limbă nordică, urmată de suedeză, daneză și finlandeză. Luate împreună, interesul pentru limbile nordice se situează la același nivel cu interesul pentru limba rusă și turcă.
Vorbind de limba turcă, aceasta se află în primele 10 preferințe ale românilor, mai sus decât limba greacă, chineză, sau limba arabă.
Ce Limbi Străine Se Studiază În Școlile din România?
Engleză nu este doar cea mai căutată limbă străină în România , dar este și limba care este studiată în aproape toate școlile din țară. Conform unui raport al Institutului Național de Statistică 87% dintre copiii din România studiază engleza ca prima limbă străină.
După limba engleză, franceza este limba străină care se studiază cel mai des în România – 1,5 milioane de elevi urmând cursuri de franceză în sistemul public de învățământ potrivit unui comunicat MAE. Dar majoritatea elevilor din România studiază franceza ca a doua limbă străină (69,6%) și doar 10% dintre aceștia studiază franceza ca prima limbă străină.
În schimb, foarte puțini elevi care-și doresc învățarea limbilor germană, italiană sau spaniolă au oportunitatea să o facă într-o școală publică. Doar 2% din elevii români studiază germana ca prima limbă străină, iar alții 9% studiază germana ca a doua limbă străină. Italiana și spaniola sunt studiate de doar 1% dintre copii.
Oportunitatea redusă de învățare a limbii germane se reflectă în numărul foarte mic al profesorilor de limba germană în România – sunt doar 982, față de 6030 de profesori de limba franceză, conform datelor comunicate de Ministerul Educației in iunie 2023, la cererea echipei noastre.
Este o realitate cu care se confruntă des copiii care doresc să urmeze cursuri de limba germană în sistemul public de învățământ – lipsa dascălilor. Mai mult, există și o problemă de continuitate : unii elevi, care reușesc să învețe limba germană în ciclul gimnazial, află că nu există catedră de limba germană la liceul pe care ajung să îl urmeze.
Sunt puține șanse ca această situație să se schimbe în viitorul apropiat. Profesia de dascăl de germană nu mai este una foarte atractivă pentru tânăra generație și asta se vede în numărul redus de studenți care aleg să urmeze cursurile de limbă germană la facultațile de profil .
La cea mai mare universitate din țară, Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, doar 21 din cele 28 locuri în regim buget la specializarea Limba și Literatura Germană au fost ocupate în urma sesiunilor de admitere din anul 2022, conform unui reprezentant al UBB. Majoritatea studenților vorbitori de germană au optat la UBB pentru specializarea Limbi Moderne Aplicate, o linie de studiu care pregătește viitorii studenți pentru joburi de traducători si specialiști în comunicare.
O alternativă o reprezinta școlile private. In multe școli private din Bucuresti sau Cluj-Napoca se ofera oportunitatea studierii limbii germane, dar costurile asociate învățământului privat sunt peste posibilitatea multor părinți.
Engleza și Germana, Cele Mai Cerute Limbi Străine de Angajatorii Locali
Deloc întâmplător, engleza și germana nu sunt doar cele mai căutate limbi de către români, dar sunt și limbile cele mai căutate de angajatorii locali.
O simplă căutare pe Ejobs arată că sunt peste 4300 de locuri de muncă unde se cere limba engleză, 1026 de locuri de muncă unde limba germană este necesară sau reprezintă un atu, 510 de locuri de muncă unde limba italiană este necesară sau reprezintă un atu și 363 de locuri de muncă unde limba franceză este necesară sau reprezintă un atu.
Din păcate, pentru majoritatea copiilor, învățarea câtorva dintre cele mai căutate limbi străine, cum ar fi germana, italiana sau spaniola este posibilă doar în privat și presupune costuri semnificative.
Situația la Nivel Local
Căutarea limbilor străine la nivel local se înscrie în același șablon cu cea de la nivel național. Echipa noastră a făcut o analiză a căutărilor pentru limbi străine în 9 mari județe din țară și în București și nu a identificat o diferență substanțială față de datele la nivel național.
Căutările pentru cursuri de limba engleză în București domină clasamentul local, urmate de cele pentru limba germană, spaniolă, italiană și franceză.
O situație similară întâlnim în județele Cluj, Timiș, Sibiu, Brașov, Iași și Bihor unde de asemenea limbile engleză și germană sunt cele mai căutate limbi străine, urmate de limbile spaniolă și italiană (cu același sau aproximativ același volum de căutări).
În Cluj-Napoca cursurile de limba engleză sunt cele mai populare, urmate de cursurile de germană, spaniolă, italiană și franceză.
În Prahova, Dolj și Constanța, engleza este de departe cea mai căutată limbă străină. Pe locul secund se află la egalitate limbile spaniolă și germană, iar italiana și franceza vin pe locul 4 și 5.
Metodologie
Analiza datelor Google a fost efectuată in luna mai 2023 și cuprinde volumul de căutări în Google pentru cuvinte-cheie ca “învață engleză, învață franceză, cursuri engleză, etc.” pentru perioada aprilie 2022 – martie 2023.
Datele privind numărul profesorilor de limba germană si franceză a fost pusă la dispoziția echipei noastre de Ministerul Educatiei și reprezinta numărul profesorilor la finele anului școlar 2021-2022. Totalul include atât cadre didactice titulare, cât și angajati pe perioadă determinată.
Datele privind numărul locurilor de muncă unde se cere sau este avantajoasă cunoașterea limbilor engleză, germană si franceză au fost obținute de pe portalul Ejobs.ro. Am luat în calcul anunțurile unde se solicită cunoașterea uneia dintre aceste trei limbi străine sau unde compania-mamă, in cazul multinaționalelor, îsi are sediul în una dintre aceste țări (i.e. Germania, Franta).
The English-version of this story can be found here.